Wednesday, June 17, 2009

Biar Foto Yang Bicara

Aku tertarik dgn perkataan "biar foto yang bicara" jadi aku jadikan ini sebagai tajuk untuk aku berbicara di laman citra ni..em...aku ley katekan macam-macam jenis foto yang ada kat sini, tapi aku lebih minat dengan foto itu sendiri yang membicarakan atau menceritakan sesebuah foto tersebut.

Tapi ape yang aku nampak sekarang ni, kebanyakan org belum boleh menerima foto yang berbicara, yang aku nampak org nak foto itu jelas dan ia adalah bukti, emmmm mari kita singakp bende ni ngan lebih dalam lagi..maksud aku, foto itu haruslah jelas dan membuktikan sesuatu keadaan.

Pada zaman sekarang banyak sungguh perisian-perisian komputer yang boleh dimuat turun atau di beli, yang membolehkan foto itu disunting atau edit. Sedar tak foto juga boleh menipu?? jadi peratusan untuk membuktikan sesuatu keadaan atau ape2 pon melalui foto sudah menurun.(bagi aku lahh....tgk lah fotonya macam mane jugak)

Sedar tak foto yang bisa bicara ini lebih mempunyai nilai-nilai seni yang amat tinggi. foto juga adalah hasil seni, seni ape?????seni melihat... so bagi sesetengah photographer yang amat mahir dalam seni melihat ini. bagi aku dia otai. tapi harus di ingat kan juga, seni is subjektif, tiada betul dan tiada salah. Tapi ia ada panduan atau guideline, emm....aku rase kalau aku cerita bende ni pai abis lamancitra ni pon tak abis kot....

Tidak mengapa, bagi pendapat aku, aku amat suka "BIAR FOTO YANG BICARA" ia adalah seperti hasil yang kita harus berfikir, merenung, menyelami, mendalami dll lagi.....ini kerana foto yang sedemikian harus kita menjiwai foto tersebut dan bukan foto yang jelas, tapi tak semua foto boley wat sedmikian.

Kita juga kena paham bahawasanya manusia didunia ni berbeza-beza, ada miskin ada yang kaya, ada pengotor ada juga pembersih, ada baik ada jahat, dan macam-macam lagi lah....sumenya perlu ada dalam dunia ni, barulah ada cabaran bukan???? jadi tidak lah sume org itu orang seni.kan????dan tidak juaga sume org memahami seni.

Dalam hal ni aku tak menyalahkan sesape, cuma aku ingin berbicara apa yang aku rase dalam hati ni, lantas aku mencapai keybord untk menaip di blog ni...emm...sekian sahaja....

Apa yang aku tunjukan kat bawah ni adalah sedikit dari ape yang aku mksudkan, dan kena lah anda berbicara dengan sebuah foto tersebut, sebagai cntoh pic kawin j la ni.Justify Full

Di atas ni adalah pasangan Fady & Joe, yang baru2 j berlangsung di pasir gudang, emm walaupon Joe ni agak2 pemalu la pada awalnya hahaha tapi ok la...telah lame sikit kenal, so dia pon da ok..di sini aku harapkan n doa kan pada pasangan ni berkekalan hingga ke akhir hayat and di panjang kan usia dan kurniakan zuriat yang soleh dan solehah. selamat menempuh alam rumah tangga...hehehe...gambo korang dah nak siap, just tunggu frame j...tunggu tau.....hehehehe



FOZAN NS
+0617-777 5409
YM- fozanarts
Email-fozanarts@yahoo.com

9 comments:

  1. Tetiba saja foto kamu berbicara "oit aku kat sini" "oit aku kat sini lah" bergoyang2 diatas meja..
    Tidak ngerikah kalau begitu?
    wahahahahahahahhaahahaha...joking..
    The key is, undestand wat you're doing..

    ReplyDelete
  2. Haaaa.....baru samok tgk...!!
    wahahahahahahahahahhahaha...
    no 4 best!!

    ReplyDelete
  3. mood color ko best la bro.. i like..

    ReplyDelete
  4. tq korang
    menarik sgt2

    tak sabar nak tengok hasil semua keje tangan korang

    maaf la andai ade kekurangan di majlis fady

    terima kasih yang tak terhingga

    ReplyDelete
  5. Akak tak nak gambo fady.. nak tgk gambo anak akak yg cute tu... mana nak dpt ??????

    ReplyDelete
  6. Takpe kak...nanti kite bagi gamba...klu takde dlm album, dlm DVD copy ade..insyallah...ahahahah...
    C u next week..

    ReplyDelete
  7. kehilangan kata2 utk berbicara melihat foto2 yg fantastik ini...

    congrats artisme!

    ReplyDelete
  8. salam pada semua...
    thankz 4 ur comment...

    ReplyDelete
  9. hmmmmmm.... 1 tu cm gmba dolu2...cantek....

    ReplyDelete